Scanpix nuotr.

Seimo nario Arvydo Anušausko iniciatyvai sumažinti keliuose techninių reikalavimų dėl išmetamųjų dujų neatitinkančių transporto priemonių Seimas po pateikimo pritarė, o pareigūnai tokią idėją pasitiko karčiai.
Pasak jų, dabar visi patirs nepatogumų – ir pareigūnai, kurie neva iš akies turės nustatyti techniškai netvarkingus automobilius, ir vairuotojai, kuriuos policija sustabdys ne porai minučių, o visam pusvalandžiui.
Seimas antradienį po pateikimo pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo straipsnio pakeitimo projektui, kuriuo siekiama sumažinti techninių reikalavimų dėl išmetamųjų dujų neatitinkančių motorinių transporto priemonių skaičių keliuose.
Už projektą balsavo 47 Seimo nariai, susilaikė – 29, prieš buvo 9. Projekte numatoma, jog policija atliktų keliuose važiuojančių ir akivaizdžiai techninių reikalavimų neatitinkančių, ypač taršių automobilių patikrinimą. Siūlomas teisinis reguliavimas užkirstų kelią atvejams, kuomet gatvėmis važinėja galiojančius privalomosios techninės apžiūros dokumentus turinčios, tačiau akivaizdžiai techninius reikalavimus pažeidžiančios motorinės transporto priemonės, o jų savininkai, nepaisant pažeidimų, išvengia atsakomybės.
Pareigūnai baiminasi: nebus nei įrangos, nei įgūdžių
Vilniaus apskrities ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinės sąjungos pirmininkas Vitalijus Jagminas tokiam pasiūlymui prieštarauja ir baiminasi, kad pareigūnams be reikalo bus apsunkinamas darbas. „Pareigūnas dabar dar turės įgyti ir techninių reikalavimų suprasti, kas yra techniškai tvarkingas automobilis. Klausimas, ką veikia techninių apžiūrų centrai. Jų yra pagrindinė funkcija tikrinti, ar automobilis atitinka reikalavimą ir išduodama techninė apžiūra.
Tačiau policijos pareigūnas neturi specialios įrangos. Vizualiai patikrinti, ar atitinka reikalavimus vieniems, kitiems – galima, bet tai yra subjektyvu. Perdegė lemputė dabar, ar tas žibintas trukdo jums grįžti į autoservisą?
O jus pakeliui sustabdo pareigūnas ir sako, jūs negalite važiuoti, nes jūsų lemputė nedega viena. Tai čia yra smulkus pažeidimas ar kaip čia tą interpretuoti? Apsunkins darbą, taip“, – tv3.lt kalbėjo V. Jagminas. Pareigūnas taip pat atkreipia dėmesį, jog įprasta vairuotojo apžiūra dabar galės trukti ne porą minučių, o ir visą pusvalandį.
Taip pat, anot V. Jagmino, siekiant įgyvendinti šį projektą, būtina policininkus aprūpinti specialia įranga. „Pareigūnas gali jūsų dokumentus patikrinti per 2-3 minutes, o įsitikinti, kad techniškai tvarkingas automobilis – užtuks tas procesas iki 30 minučių. Ar jūs būsite patenkintas tokiu policijos pareigūnų darbu? Tai pasipils skundai, kad mane sustabdė, tikrino pusę valandos, kodėl tikrino. Išaugs dar didesnis nepasitikėjimas pareigūnais, sakys, kad jūs priekabiaujate prie mūsų.
Pripažinkime tai, kad nėra pas mus kaip užsienyje ištobulintos tos sistemos. Yra trys ar keturi automobilis, kurie gali nuskanuoti numerius, pamatyti, kad važiuoja automobilis be techninės apžiūros. Kituose automobiliuose įrangos nėra, nes ji brangi“, – teigė V. Jagminas.
Jaudintis dar per anksti
Tuo tarpu pataisas iniciavęs Seimo narys, konservatorius A. Anušauskas ramina policijos pareigūnus ir tikina, kad niekas be apmokymų tikrinti automobilių jų nestatys. Be to, pabrėžia Seimo narys, tai tik pasiūlymas Susisiekimo ministerijai apibrėžti kriterijus.
„Čia Susisiekimo ministerijai tiktai būtų teisė apibrėžti kriterijus, kaip – tai nustato specialistai. Nesu specialistas ir negaliu pasakyti, kaip tą dūmingumą galima nustatyti. Piktintis policijai ankstoka. Jeigu jiems pasakytų, kad bet kokiomis sąlygomis, bet koks automobilis, be minimalaus instruktavimo imkit ir nustatinėkit, tai aišku, kad ir aš piktinčiausi. Tai tik pateikimas, kritikos pakankamai daug dėl įgyvendinimo“, – tv3.lt kalbėjo A. Anušauskas.
Paklaustas, kas paskatino iškelti idėją prižiūrėti techniškai netvarkingas mašinas, parlamentaras teigė, jog dešimtadalis automobilių Lietuvoje pasižymi labai aukštu dūmingumu, palieka išmetamųjų dujų šleifus, todėl verta tuo susirūpinti. „Nesu represinių priemonių šalininkas. Reikia ne baudą skirti, o nukreipti į techninę priežiūrą.
Pavyzdžiui, laikinai suspenduojant techninės priežiūros dokumentą, o grąžinti jį, tik susitvarkius“, – siūlė Seimo narys. Toliau įstatymą apsvarstys Teisės ir teisėtvarkos bei Kaimo reikalų komitetai. Dėl projekto galutinio įsigaliojimo Seimas balsuos gruodžio 5 d. Numatyta, jog įstatymas įsigaliotų nuo 2018 m.