LRT nuotr.

Jei norite apsaugoti savo automobilį, būtina vadovautis viena taisykle – jei važiuojant per balą matote, kad vandens lygis pasiekė pusę rato aukščio, nevažiuokite toliau. Taip LRT RADIJUI sako saugumo ekspertas technikos mokslų daktaras Vigilijus Sadauskas. Anot jo, tokio gylio baloje itin padidėja tikimybė, kad vandens gali patekti į variklį, kas gali sukelti hidrosmūgį.

– Specialistai sako, kad vanduo ar kitas skystis, patekęs į veikiančio variklio cilindrus, sukelia stiprų mechaninį smūgį – vadinamąjį hidrosmūgį. Kokia tikimybė, kad tai gali atsitikti per liūtį?

– Jei automobilis įvažiavo į vandens apsemtą kelio ruožą ir per oro siurbimo angą pateko kad ir nedidelis kiekis vandens, gali įvykti hidrosmūgis. Jeigu variklis, įvažiavus į vandens apsemtą kelią, staiga užgeso ir girdisi smūgio garsas, dažniausiai variklis neapsieina be kapitalinio remonto.

Įsivaizduokite – į talpą pripilame vandens ir bandome suspausti. Ta talpa sprogs ar sutrūks. Jeigu toje talpoje, kad ir plastikiniame butelyje, būtų oras, jį galėtumėte suspausti. Vidaus degimo varikliuose, degimo kameroje spaudžiamas oras ir nedidelis kiekis kuro. Kai į šią kamerą patenka vandens, stūmoklis turi jį suspausti, bet vanduo nėra spūdus – jo suspausti neįmanoma. Dėl to įvyksta mechaninai lūžiai, mechaniniai gedimai.

Važiuojant per balas, taikoma viena taisyklė – jeigu balos, apsemto kelio ruožo lygis įvažiavus pakyla aukščiau […] kaip iki pusės rato, nevažiuokite per tą balą, jei nenorite sugadinti automobilio. Jei mėgstate riziką arba jūsų automobilis specialiai paruoštas – oro angos išvestos aukščiau – galite važiuoti.

Būna ir tokių situacijų, kai žmogus įvažiuoja į gana negilią balą, bet šalia važiuojantis automobilis sukelia bangą. Ta banga aplieja automobilio priekį, kur yra oro paėmimo grotelės. Tada variklis įtraukia tą vandenį ir užgesta.

– Kokiems varikliams labiausiai pavojingas vanduo – dyzeliniams, benzininiams ar hibridiniams?

– Benzininiams varikliams vanduo pavojingas net ir mažesnėse balutėse, […] nes gali būti aptaškytos elektrinės dalys per ten, kur ateina kibirkštis į degimo kamerą. Dyzeliniams varikliams baisiausia, kai vanduo patenka į kuro degimo kamerą, t. y. per ten, kur paimamas oras. Dažniausiai tai būna priekinės automobilio grotelės. Hibridiniams automobiliams, kadangi jie būna benzininiai, o šalia – elektrinė dalis, baisiausia, kai vanduo patenka į elektrines dalis. Jos paprastai būna sandarios, bet dėl judėjimo, dėvėjimosi, saugos dalys išdyla.

Tos dalys būna gerai hidroizoliuotos ir, jei automobilis ne senesnis kaip 10 metų, problemų nebūna. Jeigu automobilis senesnis kaip 10 metų ir jūs važiuojate per vandens užlietą kelią, kur vandens lygis daugiau nei pusė rato, galite turėti problemų. Vienintelis patarimas – nevažiuokite ten, kur vandens yra daugiau kaip pusė rato.

Jeigu palikote automobilį aikštelėje, o ryte atėję matote, kad vandens daugiau nei pusė rato, vienintelis būdas, jeigu yra galimybė, įlipkite į automobilį per bagažinę. Pabrėžiu – ne per dureles. Jeigu pabandysite atidaryti dureles, pribėgs vandens. Atsidarykite automobilio bagažinę, dažniausiai nebūna tiek vandens, kad jis siektų ir bagažinę.

Paprastai stovėti paliktame automobilyje įjungta pavara arba rankinis stovėjimo stabdis. Jį išjunkite ir pabandykite tempti tą automobilį. Tokiu atveju tikimybė, kad per uždarytas automobilio dureles ar kitas dalis pribėgs vandens į saloną yra mažesnė. Žinoma, jeigu automobilis gilioje baloje stovės keletą parų, tai yra blogai. […]

Mes juokaujame, kad dažnai iš JAV, Italijos, Vokietijos apsemtų rajonų atvyksta automobiliai į Lietuvą. Taip, atvyksta, žmonės bando juos išdžiovinti. Bet pabandykite bet kokį daiktą palaikyti vandenyje, o po to ištraukti – automobilio dalys oksiduojasi, tarpeliuose tarp dalių būna prastas kontaktas, mes metalas su metalu nesiliečia.

– Jūs paminėjote automobilius, iš toli į Lietuvą atvykusius automobilius, kurie buvo apsemti, bet mūsų meistrai juos kažkiek suremontuoja, sutvarko. Ar galima atpažinti, kad tas automobilis kadaise skendo?

– Realiai taip, galima atpažinti. Jeigu automobilis atvežtas iš užsienio, bendrovės visada pažymi, kad automobilis parduodamas, nes yra nebenaudotinas. Tiek Vokietijoje, tiek Amerikoje, tiek kitose šalyse ant automobilio techninių ir pardavimo duomenų uždedami tai pažymintys antspaudai.

Lietuvoje galbūt pavyksta tokius automobilius prikelti, juos minimaliai sutvarkyti ir bandyti parduoti. Tačiau niekas negali pasakyti, kokios yra garantijos. Visiškai sutvarkyti, paruošti tokio automobilio neįmanoma. Turguje parduodamo tokio automobilio ne ekspertas atpažinti beveik negali, jis negali žinoti, ar automobilis skendęs, ar ne.

Jeigu automobilis gavo tik vandens smūgį, kuris sudaužė variklį, bet daugiau nieko rimto neatsitiko, galima atlikti variklio remontą. Tada variklis gali veikti kokybiškai. Bet, jeigu automobilis buvo apsemtas, vandens buvo ir salone, tokio automobilio nerekomenduočiau nei priešui, nei draugui, nei pažįstamui.

Taisyklė paprasta – pamatėte balą – nevažiuokite. Draudimo kompanijos tokios žalos jums nekompensuos.