Nuo šiol kirtus ištisinę liniją teisės gali būti ir neatimtos. Pixabay.nuotr.

 Vos prasidėjus rudens sesijai Seimas sušvelnino sankcijas vairuotojams už ištisinės linijos kirtimą. Iki šiol už tokį pažeidimą privalomai buvo atimama teisė vairuoti, o pagal naująjį sprendimą bus galima atsipirkti ir bauda. Prieš tokią pataisą pasisakė ir policijos pareigūnai, ir saugaus eismo specialistai, tačiau Seimas nusprendė, kad pakaks ir švelnesnių baudų.

Sumažino baudą

Priimtomis Administracinių nusižengimų kodekso 417 straipsnio pataisomis dabar nustatyta, kad įvažiavimas į priešpriešinio eismo juostą, pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus, užtraukia baudą vairuotojams nuo 60 iki 90 eurų. Taip pat nuo vieno iki trijų mėnesių galėtų būti atimta teisė vairuoti. Tokiu pažeidimu kelyje sukėlus pavojingą situaciją bauda didėtų nuo 170 iki 230 eurų, o teisės vairuoti neturintiems asmenims – nuo 300 iki 600 eurų.

Nuo sausio 1-osios įsigaliojusiame Administracinių nusižengimų kodekse, už lenkimą vietose, kuriose pagal Kelių eismo taisykles draudžiama lenkti ir įvažiavimą į priešpriešinio eismo juostą pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus, teisės vairuoti atėmimas buvo privalomas. Be piniginės baudos – nuo 170 iki 230 eurų, vairuotojams buvo skiriamas ir teisės vairuoti atėmimas nuo 3 iki 6 mėnesių.

Šiemet policija užfiksavo beveik 2000 pavojingo ir chuliganiško vairavimo atvejų, daugiau nei 1600 vairuotojo pažymėjimai atimti būtent dėl įvažiavimo į priešpriešinę kelio juostą.

Bandė pabėgti

Šiemet kirtus ištisinę juostą įvyko daugiau nei pusė tūkstančio susidūrimų, kai kurie jų baigėsi labai tragiškai.

Štai vasario pabaigoje netoli Išlaužo miestelio, kelyje Kaunas-Prienai, žuvo du žmonės: netoliese, Rutkiškių kaime, gyvenę sutuoktiniai S. – savo automobilį „Opel Zafira“ vairavęs Arvydas (62 m.) ir kartu važiavusi jo žmona  Aldona (61 m.). Dar du keleiviai – nėščia poros dukra (22 m.) ir neįgalus poros globotinis (43 m.) – po įvykio dėl rimtų sužalojimų buvo nugabenti į ligoninę.

Šis keturių artimų žmonių ekipažas tą sekmadienio rytą, apie pusę dešimtos, automobiliu vyko į bažnyčią, Kauno kryptimi. Kelionę akimirksniu nutraukė priešpriešiais, Prienų kryptimi, lėkęs visureigis „Land Rover“, kuris rėžėsi į opelį.

Kad išlaisvintų opelyje po avarijos likusius prispaustus 3 žmones, į pagalbą atskubėjo ugniagesiai gelbėtojai. Tuo metu įtariamas avarijos kaltininkas, visureigį vairavęs kaunietis Saulius Blažys (40 m.), pastaruoju metu gyvenantis užsienyje, ir jo keleivis (38 m.) nesugalvojo nieko kito, kaip tik, kuo greičiau sprukti iš įvykio vietos. Vienas pasileido laukais, kitas – į priešingą pusę, įšokdamas į Jiesios upelį. Bet abu tuoj pat pareigūnų buvo sučiupti.

Iškart tapo aišku, kodėl emigrantas skubėjo pabėgti, – mat jis buvo girtas: nustatytas vidutinis girtumo laipsnis (1,93 promilės alkoholio kraujyje). Avarijos vietoje vieni iš pirmųjų buvę ugniagesiai gelbėtojai, vėliau pakalbinti „Akistatos“, nenorėjo detalizuoti, koks siaubingas vaizdas buvo po šios tragedijos. Anot jų, buvo baisu žiūrėti į sumaitotus kūnus, bejėgius ir kenčiančius sužalotuosius, į jų atviras žaizdas.

Manoma, tragediją sukėlė visureigio vairuotojas, lemiamu momentu mėginęs aplenkti kitą automobilį ir staiga rėžęsis į priešpriešiais artėjusį opelį. O lenkti tame kelio ruože buvo negalima. Tai rodo kelio ženklai. Negalima ir viršyti nustatyto 70 kilometrų per valandą greičio.

Papildoma ekspertizė

Šiuo metu Plungės rajono apylinkės teisme dar tebenagrinejama klaipėdiečio Igorio Cvetkovo byla. Skaudi nelaimė Plungės rajone įvyko 2015-ųjų spalio 4-osios vakarą. Avarijoje žuvo BMW vairavęs Radviliškyje ugniagesiu dirbęs Ramūnas Dargužas, jo žmona ir mažametė dukrytė. Išgyveno tik tuomet vos dešimties sulaukusi dukra.

Kaltinamajame akte teigiama, kad I. Cvetkovas „Hyundai Galloper“ automobiliu kirto ištisinę liniją ir išvažiavo į priešpriešinio eismo juostą. Išvydęs priešais „Hyundai Galloper“ ir siekdamas išvengti susidūrimo ištisinę liniją kirto ir į priešpriešinio eismo juostą metėsi ir BMW 520, kurį vairavo R. Dargužas. Tačiau „Hyundai Galloper“ staiga grįžo atgal ir automobiliai susidūrė. Žuvo trys vienos šeimos nariai, dar keturi žmonės buvo sužaloti.

Nevienodi standartai

Išvažiavus į priešpriešinę eismo juostą ir susidūrus kaktomuša avarijos pasekmės būna labai skaudžios. Policijos duomenimis, 2016 metais priešpriešinių susidūrimų metu šalies keliuose žuvo 29 žmonės, 38 žmonės buvo sužeisti. Todėl policijos pareigūnai ir saugaus eismo ekspertai nenorėjo, kad būtų sušvelninta bausmė, nes administracinio poveikio priemonė – asmeniui suteiktos specialiosios teisės atėmimas yra viena efektyviausių priemonių, suteikianti galimybę atgrasyti nuo pavojingų nusižengimų darymo. Tačiau 94 Seimo nariai galvojo kitaip ir pataisą priėmė.

Beje, pataisos priėmimą lydėjo ir šioks toks skandalas. Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) buvo įžvelgusi, kad šia pataisa gali būti asmeniškai suinteresuotas Seimo narys Petras Gražulis ir jo dukra Marija Šalaševičienė.

Seimo nario dukra 2017 metų gegužės 11 dieną kelyje Kaunas-Prienai-Alytus kirto horizontaliojo žymėjimo siaurą ištisinę liniją, išvažiavo į priešpriešinę eismo juostą ir aplenkė priekyje važiuojančius automobilius. Už tai M. Šalaševičienei buvo surašytas administracinio nusižengimo protokolas. Jeigu ji būtų sutikusi su pažeidimu, jai būtų reikėję sumokėti pusę baudos bei būtų atimta teisė vairuoti transporto priemones 3 mėnesiams. Tačiau moteris nesutiko, todėl birželio 12 dieną buvo priimtas nutarimas skirti administracinę nuobaudą – atėmimas vairuoti 3 mėnesiams ir nurodymas sumokėti 170 eurų baudą.

Teismas, svarstydamas, ar sušvelninti bausmę kelių eismo taisykles pažeidusiai M. Šalaševičienei, atsižvelgė į tai, kad moteris pripažino savo kaltę, dėl to gailėjosi, o paskirtą baudą jau yra sumokėjusi.

Už ištisinės linijos kirtimą šiemet teisės yra atimtos daugiau nei 1600 vairuotojų, kurių ne vienas kreipėsi į teismą ir bandė įrodyti, kad be teisių tiesiog negali gyventi. Tačiau Temidės tarnai, kaip jiems ir priklauso, buvo akli ir kurti. Tačiau Seimo nario dukrai buvo pritaikyti kitokie standartai.

Nugalėjo „ereliai“

Tuoj po to Seime buvo užregistruota įstatymo pataisa, pagal kurią ištisinę kelio juostą kertančių automobilių vairuotojams rekomenduojama ne visuomet skirti vairuotojo pažymėjimo atėmimą. P. Gražulio dukros pažeidimas buvo padarytas gegužės 11 dieną, o įstatymo pataisa Seime užregistruota gegužės 23 dieną ir ją siūlyta priimti skubos tvarka. Tarp įstatymo pataisos siūlytojų – ir P. Gražulio pavardė.

Tokia skuba neliko nepastebėta net Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) pareigūnų. Jų nuomone, P. Gražulio dukra atsisakė sumokėti pusę baudos tikėdamasi, kad bus pakeistas jai nenaudingas teisinis reguliavimas ir vėliau, įsigaliojus skubos tvarka priimtoms įstatymo pataisoms, bus panaikintas specialios teisės vairuoti transporto priemones atėmimas.

Apie tai, kad įstatymo pataisa yra suinteresuotas Seimo narys P. Gražulis, STT direktorius Saulius Urbanavičius pranešė Seimui. P. Gražulis teigė niekaip nesusijęs su įstatymo pataisa – ją užregistravo kolega Rimas Andrikis iš tos pačios „tvarkiečių“ frakcijos, o jis tik pasirašęs po iniciatyva.

STT pasiūlė įstatymo projektą svarstyti bendra tvarka. Seimas taip ir padarė – klausimo svarstymas buvo perkeltas į rudens sesiją, o jai prasidėjus iš karto ir apsvarstytas.

STT pareigūnai siūlė atsižvelgti į Lietuvos kelių policijos nuomonę – pareigūnai nepritarė projektui, kuriuo siekiama sušvelninti administracinę atsakomybę ir panaikinti privalomą teisės vairuoti transporto priemones atėmimą, tačiau į šias pastabas atsižvelgta nebuvo. Galima teigti, kad šį kartą pergalę pasiekė „kelių ereliai“.

 

Petras KURMELIS