Scanpix nuotr.

Kavos gėrimas – neatsiejama dienos dalis daugybei žmonių. Ja gardžiuojamasi bet kuriuo paros metu ir įvairiausiomis progomis. O kakava dažniau mėgaujasi vaikai. Kaip pasirinkti tinkamą produktą ir mėgautis juo nebijant, kad bus kenkiama sveikatai? Maisto technologė ir mitybos specialistė R. Bogušienė pataria, į ką vertėtų atkreipti dėmesį.

Kava – organizmo priešas ar draugas?

Pirma, reikia suprasti, kad pati kava ar kavos pupelės nėra savaime žalingas maisto produktas. Jeigu pasirenkamos ekologiškai užaugintos bei mažiau skrudintos (kuo labiau apskrudusi kava – tuo daugiau susidaro kancerogeninių medžiagų akrilamidų) kavos pupelės, sveikatai kava nekenkia. Joje yra gausu naudingų medžiagų, veikiančių tonizuojančiai. Taigi, reikia rinktis ekologišką ir mažiau skrudintą kavą ir mėgautis jos teikiama nauda.

Antra, svarbu, kiek puodelių kavos geriama kasdien. Jei per dieną išgeriama iki dviejų puodelių, – toks kiekis nepakenks. Visgi trys ar keturi puodeliai gali nepalankiai paveikti sveikatą. Kavos perteklius išplauna iš organizmo vitaminus, ypač magnį. Dėl to svarbu mėgautis šiuo gėrimu saikingai.

Trečias ir turbūt visų svarbiausias patarimas – kava turi būti geriama gryna, tai yra be pridėtinio cukraus, grietinėlių, saldintų sirupų. Tik natūrali kava yra naudinga sveikatai. Papildomais priedais prigardinta kava tampa tiesiog kavos gėrimu. O kavos gėrimai yra labai kaloringi, be to, kenkia dar ir imuninei sistemai. Išgėrę kavos gėrimą galvojame, kad atsigėrėme kavos, bet iš tikrųjų „pavalgome”. Gautas kalorijų kiekis gali būti lygus pietų patiekalo energinei vertei. Dėl to, jei suvalgoma pietų lėkštė ir dar papildomai pasimėgaujama kavos gėrimu, jau nekyla klausimų, kodėl Lietuva, remiantis paskutiniais Pasaulio sveikatos organizacijos statistiniais duomenimis, antsvorio kategorijoje yra 6 vietoje, o nutukimo – 10 vietoje Europoje. Per didelis kiekis cukraus išderina imuninę sistemą, ne suteikia vitaminų, o tik atima juos iš organizmo ir skatina nutukimą.

Rekomenduotini kavos gėrimo įpročiai

Norint gyventi sveikai, reikia išsiugdyti tinkamus kavos gėrimo įpročius. Kavą palankiau gerti pirmojoje dienos pusėje. Patartina rinktis ekologišką kavą. Ją galima pagardinti Ceilono cinamonu, kartais kokosų pienu ar kitu augalinės kilmės pienu. Žmonėms, alergiškiems pieno baltymui, žinoma, nepatartina kavos gerti su karvės pienu, grietinėle.

Nereikėtų dėti ir cukraus. Populiarus patarimas, kad kavos gerti be cukraus negalima, – MITAS. Tokio patarimo pateisinimas galimas tik tuo atveju, jeigu kava geriama „ant tuščio skrandžio”, kad pakeltų cukraus lygį organizme. Bet dera pastebėti, kad nereikėtų piktnaudžiauti kava nepavalgius. Tai organizmą veikia žalingai, ypač virškinimo sistemą. Mėgaukitės kava tik po pusryčių.

Ekologiškos kavos privalumai

Ekologiškai užaugintos pupelės – be sintetinių cheminių medžiagų. Cheminės medžiagos nenaudojamos auginimo, sandėliavimo ir malimo metu. Ten, kur auga kava, įprastai drėgna ir šilta, tad siekiant išauginti natūralų produktą reikia kur kas daugiau pastangų bei patirties. Kava, kuri auginama neekologiškai, siekiant užauginti kuo didesnį derlių, yra purškiama chemikalais. Dėl to visuomet pirmenybę dera teikti kokybiškam, ekologiškam ir sveikatai palankesniam maisto produktui. Pavyzdžiui, ekologiška kava pagaminta iš ekologiškai užaugintų kavos pupelių, kontroliuojamas visas jos gaminimo procesas nuo lauko iki stalo. Ši kava sertifikuota ir ne tik atitinka šiems produktams keliamus reikalavimus, bet dar ir papildomus, kurie pagal ES reglamentus keliami ekologiškiems produktams. Kainos, kokybės ir sveikatai palankumo santykis – išlaikytas.
Palanku gamtai, palanku ir žmogui, todėl būtent ekologiškiems produktams tikrai rekomenduotina teikti pirmenybę.

Ar visada kakava – sveikatai palankus produktas vaikams?

Sveikiausia kakava, kaip ir kava, – ekologiška. Kakava, kuri tiekiama mažiesiems, privalo būti užauginta be chemijos. Renkantis kakavą visada pirmenybę reikia teikti kokybei. Be to, ji turi būti tik vienkomponentės sudėties. Vaikams mamos dažnai perka kakavos gėrimus, kurių pirma sudėtinė dalis – cukrus, o ne kakava. Be viso to, dar papildomai į kakavos gėrimus pridedama cukraus. Vartotojai turi atkreipti dėmesį, už ką moka pinigus. Jeigu perkame kakavą, turbūt norime mokėti ne už cukrų?

Norint pagaminti kokybišką kepinį, labai svarbu kakavos kokybė. Joje turi būti aukšta maistinė vertė, gausu kokybiškų baltymų, augalinių riebalų, daug skaidulinių medžiagų. Pavyzdžiui, rinkoje galima rasti kokybiškos ir mažesnio riebumo kakavos, kurios kalorijų kiekis 100 g – 314 kcal, o paprastai būna apie 450 kcal.

Kakava – energiją suteikiantis ir maistingas produktas, kurį rekomenduotina naudoti ir ruošiant kakavos gėrimus, ir kepiniams. Taip pat kakava lavina ir kartų skonį, o tai sveikatos skonis, kurio šiomis dienomis mūsų mitybos racione labai mažai. Dėl to patartina gaminti kokybiškus ir sveikatai palankius desertus su kokybiška ir sveikatai palankia kakava.

Kakavos nauda sveikatai

Kokybiškoje kakavoje yra mikroelementų: geležies, magnio, kalcio. Taip pat kakavoje yra nedidelis kiekis kofeino. Dėl to jis gali veikti energizuojančiai, ypač vaikus. Todėl kakavą rekomenduotina gerti pusryčiams.

Kakava – efektyvus energijos šaltinis, kuris patenka tiesiai į smegenis. Kai dirbant protinį darbą norisi kažko saldaus, tikra kakava – puikus pasirinkimas. Taip pat kakava gerina nuotaiką, nes gamina laimės hormoną. Kakava – puikus produktas, kuris vartojamas turbūt per retai.

Kavos bei kakavos gėrimo procesą paverskime ne tik malonumu, bet ir naudingu procesu mūsų organizmui. Atkreipkime dėmesį į produktų kokybę, sudėtį, rinkimės kokybišką ir ekologišką produktą, kuris auginamas nenaudojant cheminių medžiagų. Mėgaukimės kuo natūralesne kava bei kakava, nepiktnaudžiaukime cukrumi, grietinėle, saldikliais. Kaip sako sveikatai palankaus maisto technologė ir mitybos specialistė R. Bogušienė, – palanku gamtai, palanku ir žmogui. Mylėkime save.