FB nuotr.

Karšti orai vienus džiugina, o kitiems kelia rimtų sveikatos problemų. Kauno miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai pataria, kaip elgtis, kad išvengtume su perkaitimu susijusių negalavimų.

Sveikiausias gėrimas

Nors daugeliui saulė asocijuojasi su vitaminu D bei malonia šiluma, tačiau per ilgas ir per dažnas buvimas joje gali sukelti rimtų sveikatos problemų. Odos nudegimai, perkaitimas, dehidratacija – pagrindinės ilgalaikio buvimo saulėje pasekmės. Norėdami išvengti šių negalavimų, venkite vidudienio saulės, paplūdimyje laiką leiskite po skėčiu, saugokite akis ir odą – dėvėkite prigludusius saulės akinius, pasitepkite aukšto SAF (saulės apsaugos faktoriaus) kremu, vilkėkite laisvus šviesius drabužius, užsidėkite skrybėlę, kepuraitę ar užsiriškite skarelę.

Karštą dieną sveikiausia gerti vandenį. Norint atsigaivinti, patartina rinktis negazuotą arba silpnos mineralizacijos vandenį, nereikėtų piktnaudžiauti saldžiais ar kofeino turinčiais gėrimais. Vidutiniškai per dieną suaugusiam žmogui reikia išgerti apie 2 l vandens. Jokiu būdu nevartokite alkoholio, nes svaigieji gėrimai ne tik kenkia sveikatai, bet ir didina riziką patirti įvairių traumų ar nuskęsti. Karštomis dienomis prakaituojant netenkama daug skysčių, o alkoholis dar labiau paskatina dehidratacijos procesą. Žmogus gali netekti sąmonės, ypač ilgai būdamas saulėkaitoje. Be to, nevalia pamiršti, kad paplūdimys yra vieša vieta, o viešose vietose vartoti alkoholinius gėrimus draudžiama.

Atsargiai – vanduo

Jei laiką leidžiate mieste, atsivėsinti galite užeiti į prekybos centrą, parduotuvę ar kavinę, nes šiose įstaigose paprastai būna įrengtos kondicionavimo sistemos. Karštą vasaros dieną jokiu būdu įkaitusiame automobilyje nepalikite vienų vaikų ir naminių gyvūnų!

Leisdami laiką prie vandens telkinių, nepalikite mažamečių vaikų be priežiūros. Taip pat nerekomenduojama maudytis nežinomose, nuošaliose vietose. Geriau pasirinkite paplūdimį arba vietą, kur maudosi daugiau žmonių ir kur yra budintys gelbėtojai. Visuomenės sveikatos specialistai primena, kad negalima maudytis iškart pavalgius, taip pat nereikėtų šokti į vandenį stipriai įkaitus saulėje. Draudžiama šokinėti į vandenį nežinomoje vietoje, nes galima susižaloti atsitrenkus į dugne esančius akmenis ar daiktus.

Saulės ar šilumos smūgis

Su perkaitimu susiję negalavimai dažniausiai vargina vyresnio amžiaus žmones, sunkiai dirbančius bei sportuojančius karštoje aplinkoje asmenis, taip pat žmones, kurių kraujospūdis yra padidėjęs.

Perkaitimui būdingi simptomai: gausus prakaitavimas, išblyškusi oda, raumenų mėšlungis, greitas nuovargis, silpnumas, mieguistumas, galvos skausmas, pykinimas ar vėmimas. Oda gali būti vėsi ir drėgna, pulsas – silpnas ir dažnas, kvėpavimas – pagreitėjęs ir paviršutiniškas. Jei nukentėjusysis nėra praradęs sąmonės, nuveskite jį į pavėsį, apklokite šaltu vandeniu sudrėkinta antklode, ją nuolat drėkinkite. Kai kūno temperatūra sumažės iki 37,5°C, antklodę reikėtų pakeisti sausa, duoti nukentėjusiajam gerti vėsių skysčių. Jei nukentėjęs asmuo yra be sąmonės, paguldykite jį ant šono, vėdinkite ir niekuo negirdykite, vežkite į gydymo įstaigą.

Jei žmogus skundžiasi galvos skausmu, svaigimu, silpnumu, pykinimu, girdi zvimbimą ausyse, jam mirga akyse, o oda atrodo išblyškusi, pila šaltas prakaitas, jį greičiausiai ištiko saulės smūgis. Nukentėjusįjį reikia nuvesti į pavėsį, paguldyti truputį pakelta galva arba pasodinti, šaltu kompresu vėsinti kaktą, duoti gerti vėsesnių skysčių. Jei saulės smūgio ištiktas žmogus prarado sąmonę, paguldykite jį ant šono, vėdinkite ir kuo greičiau vežkite į gydymo įstaigą arba kvieskite greitąją medicinos pagalbą.

 

Jūratė Jackytė, visuomenės sveikatos specialistė