P. Lileikio nuotr.

Grybams suvirškinti reikalingi tam tikri fermentai, kurių kai kurie žmonės neturi. Bėda ir tai, kad patiekalai su grybais pasižymi riebumu, jiems naudojami netinkami ingredientai, LRT RADIJUI sako gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė. Anot jos, grybai yra vertingas produktas, kuris puikiai tinka pietums, bet visiškai nerekomenduotinas vakarienei.

– Kaip dietologai vertina grybus ir jų maistines savybes?

– Vertina teigiamai. Tačiau noriu priminti, kad mityboje turi vyrauti trys principai – subalansuotumas, įvairovė, nuosaikumas. Kalbant apie grybus, maistine verte jie kone prilygsta žuviai ir mėsai. Žinoma, tokios yra ne visos, o tik kelios grybų rūšys.

Grybai turi chitino, o jis ne visų vienodai virškinamas. Kas serga lėtinėmis ligomis ar yra jomis persirgęs, turėtų grybų nevalgyti. Pats produktas tikrai vertingas. Grybai turi ne tik baltymų, bet ir mineralinių medžiagų, vitaminų B, D, mikroelementų. Tai tikrai vertinga maistinė medžiaga.

– Ar vertingiausi grybai – baravykai?

– Taip. Yra keturios grybų kategorijos, tad į pirmąją ir aukščiausią patenka baravykai. Štai voveraitės priklauso antrajai kategorijai. Mūsų krašte grybų vartojimo tradicijos yra gilios. Tačiau vartoti reikia tik viršutinę galvelės dalį. Apatinę, kurioje kaupiasi vadinamosios sporos, reikėtų išmesti. Nepatarčiau valgyti ir grybų kotų.

– Daug kas sako, kad negali valgyti grybų, nes po to jaučiasi taip, lyg būtų ragavę medžio. Ar tai grybuose esančio chitino pasekmė?

– Grybuose yra chitino ir ląstelienos. Šių medžiagų virškinimui reikalingi fermentai, kurie minkština, sumala tą grybienos dalį. Ne visi žmonės turi tokių fermentų užtaisą, kad galėtų suvirškinti grybus.

Be to, tradiciškai grybai valgomi labai riebiai, su spirgučiais, grietine, kartais geriant alų ir degtinę. Į tai taip pat reikia atkreipti dėmesį.

– Kaip paruoštus grybus organizmas įsisavina geriausiai?

– Tuomet kai jie, kaip ir viskas, paruošiami lengvai, garuose, arba truputį pašlakstant aliejumi, ghi sviestu. Bet tikrai ne troškinant, gaminant su grietine ar padažais. Nors kai kurie žmonės gali vartoti net žalius grybus.

Yra viena švediškų salotų rūšis, į kurias įeina per pusę perpjautas grybas, žiediniai kopūstai ir lašiša. Tačiau tokius dalykus rinktis reikia atsargiai. Geriau juos vartoti nededant papildomų ingredientų, kurie ir yra pagrindinė prasto virškinimo priežastis.

– Kuris dienos metas yra palankiausias patiekalams su grybais valgyti?

– Pietums. Tuomet tikrai palinkėčiau gero apetito. Per pietus suvalgytus grybus organizmas spės suvirškinti. Tik žmonėms, neturintiems reikiamų fermentų, reikėtų tai daryti saikingai. Vakarienei grybų tikrai nerekomenduoju, nes virškinimo procesas taps apsunkintas. Vakare reikėtų rinktis kitokius patiekalus.