Scanpix nuotr.

Pradėjęs lankyti mokyklą, vaikas visiškai pakeičia aplinką, susiduria su naujais reikalavimais, apie kuriuos kalbėti turėtų ne tik mokytojai, tačiau ir tėvai. Taip LRT.lt sako psichologė Lina Kalinauskienė. „Prieš pradedant lankyti mokyklą, pravartu tėvams į ją nusivesti vaikus, aprodyti kiemą, klasę, apsižvalgyti, kur valgykla, drabužinė, tualetas. Tuos dalykus žinodamas, vaikas jausis saugiau“, – aiškina specialistė. 

Pirmosiomis dienomis ar savaitėmis mokykloje pirmokai neabejotinai susiduria su stresu, sako psichologė L. Kalinauskienė.

„Jie ateina į visai naują aplinką, kurioje – nauji vaikai, mokytoja, nauja erdvė, žaislų ten nėra. Taip pat vaikai susiduria su kitokia mokymo, užimtumo forma, reikalavimais. Darželyje buvo daug laiko žaidimams, galima rinktis, ką nori daryti, o mokykloje yra struktūruotas laikas, užduotis turi būti atlikta iki galo, reikia laikytis taisyklių. Dar vaikui nauja ir sunku yra tai, kad reikia sėdėti. Negali atsistoti, kada pabosta, pažaisti, atsiklaupti.

Tokie dalykai kelia stresą, kaip, pavyzdžiui, suaugusiajam, pakeitusiam darbą“, – teigia L. Kalinauskienė.

Pasak pašnekovės, dar sunkiau yra tiems vaikams, kurie nelanko darželio, o kol tėvai dirba, auga su seneliais ar yra prižiūrimi auklių.

„Darželio parengiamosios grupės yra panašesnės į tai, kas bus mokykloje. Jei vaikas nėra lankęs darželio, parengiamosios grupės, vaikui viskas yra visai nauja“, – kalba pašnekovė.

Papasakoti apie naujas taisykles – ne tik mokytojo darbas

Ne visiems vaikams aiškumo apie tai, kas vyksta mokykloje, gali suteikti pasakojimai iš knygučių: nemažai daliai 6–7 metų amžiaus vaikų jau reikalingi rimtesni, argumentuoti paaiškinimai.

„Pirmiausia, reikėtų vaikui papasakoti, kaip viskas bus mokykloje, kokios taisyklės joje galioja. Žinoma, kai kuriuos dalykus ir mokytoja pasako, tačiau iš anksto tam nusiteikti pravartu.

Taip pat tėvai gali su vaikais nueiti į mokyklą, apeiti ją aplink, apžiūrėti kiemą. Viduje apsižvalgyti, kur ir kokia bus vaiko klasė, kur yra drabužinė, valgykla, tualetas. Tuos dalykus žinodamas, vaikas jausis saugiau“, – teigia psichologė.

Pasak pašnekovės, pirmomis dienomis mokykloje reikėtų stebėti vaiko būseną, paklausti, kaip sekėsi, ką vaikai veikė mokykloje, kas patiko.

„Tačiau pradžioje problemų daug nebūna, juk ir mokytojai žino, kad vaikams reikia laiko perprasti taisykles. Rugsėjo mėnesį į psichologus kreipiasi mažiausiai žmonių, tik prasidėjus mokslo metams tų įtampų tiek daug nėra. Dažniau į specialistus pradedama kreiptis nuo spalio“, – pažymi L. Kalinauskienė.

Į mokyklą – tik nuo septynerių?

Dažnam tėvui kyla klausimas – į mokyklą vaiką išleisti dar šešerių, ar laukti, kol sukaks septyneri?

L. Kalinauskienė sako, kad laikas, kada vaikas bus pasirengęs eiti į mokyklą – individualus, tačiau septynerių metų riba nurodoma ne be pagrindo.

„Psichologas Jeanas Piaget yra išskyręs vaikų mąstymo stadijas, ir būtent ties septintais gyvenimo metais vaiko mąstymas persiverčia į kokybiškai naują etapą, jis ima mąstyti kitomis sąvokomis, kategorijomis. Tuomet vaikus yra labai imlus mokytis, ir todėl apie 7 metus rekomenduojama pradėti lankyti mokyklą.

Tačiau tai yra labai individualu, pedagoginėse tarnybose vertinamas vaiko pasirengimas, ir kai kurie į mokyklą ima eiti šešerių“, – kalba psichologė.

 

Vilija Andrulevičiūtė