Dailės ir technologijų mokytoja Jolanta Miltenė kiek suklūsta paklausta, kiek metų praėjo nuo jos pirmos darbo dienos mokykloje. „Jau turbūt tikrai daugiau kaip dvidešimt“, – susimąsto ji. Kai kam tai galbūt ir nėra labai įspūdingas skaičius, tačiau tik mokytojo profesiją pasirinkę žmonės, jų artimieji gali įvertinti ir pasverti, kiek kiekvieni metai tokiame darbe pareikalauja kantrybės, užsispyrimo ir išmonės siekiant perteikti savo žinias vaikams.Ypač jei tuo pačiu dar tenka įrodinėti, kad dėstomas dalykas ne mažiaus svarbus už matematiką ar lietuvių kalbą. „Iš tiesų tapyba ir piešimas labai įtraukia vaikus, ir ne jiems, o jų tėveliams pirmiausia reikia keisti požiūrį ir suprasti, kad dailė tikrai nėra menkavertis dalykas“, – kalba J. Miltenė.
Jolanta Miltenė dailės ir technologijų mokytoja dirba Plungės „Babrungo“ pagrindinėje mokykloje, kuri ir buvo pirmoji jos darbovietė pabaigus studijas. Papildomai keletą metų teko mokytojauti ir Senamiesčio, „Ryto“ pagrindinėje mokyklose. Susitikimų su Jolanta laukė ir „Saulės“ gimnazijos moksleiviai. „Gimnazijoje siūlė pratęsti darbą, tačiau atsisakiau. Jaučiuosi pavargusi, gal todėl, kad per paskutinius keletą metų „išsitaškiau“. Prieš dešimt metų gal būčiau kalbėjusi kitaip, krykštavusi, bet
Jolanta dabar su šypsena prisimena, kad mokytojos profesija buvo sąraše tų, kurių ji tikrai nenorėjo rinktis. Mokykloje pasižymėjusi iškalba, mokėjusi išspręsti konfliktines situacijas, netgi kurį laiką tapusi klasės vedle, mergina „nusitaikė“ į teisės studijas – norėjo tapti advokate. Visgi Jolantai nepasisekė įgyvendinti šio tikslo. „Nė kiek to nesigailiu. Įgijau žavios patirties, pamačiau, kaip viskas vyksta iš tikrųjų“, – prisimena J. Miltenė. Meniškos sielos mergina po metų pertraukos pasekė klasės draugių pavyzdžiu: įstojo į Šiaulių pedagoginį institutą, kur ir įgijo dailės, braižybos ir darbų mokytojos specialybę.
J. Miltenė pripažįsta, kad šioje profesijoje jai vis dėlto arčiausiai širdies yra dailė. „Aš esu dailės pirmūnė, o technologijos man – antrame plane. Bet ne dėl to, kad jos būtų blogas dalykas. Tiesiog negali sėdėti ant abiejų kėdžių. Dailė pirmauja, nes per dailę aš galiu būti laisvesnė su vaikais, o per technologijas reikia mokėti amatą. Jei nemoki įverti siūlo, neišmoksi ir siuvinėti, vadinasi, pirmiausia turi išmokti amato, kad galėtum kažką padaryti“, – aiškina mokytoja. Visai kitoks mokytojos santykis yra su daile.
Apie tai, kaip su mokiniais sekasi perprasti piešimo subtilybes, Jolanta, rodos, galėtų kalbėti ir kalbėti – malonu stebėti, kaip nedrąsūs vaikų bandymai baltame lape virsta nuostabiais paveikslais, kaip vaikų idėjos, patariant mokytojai, įgauna realų vaizdą. „Dažnai vaikai mano, kad nemoka piešti, bet kai pabando, patys nustemba pamatę, ką padarė“, – sako Jolanta. Mokytojai džiugu matyti, kad jos mokiniai per kelias piešimo minutes pasijautė ramiau, pailsėjo, o klausimas, kodėl ir kita pamoka negali būti dailės, tarsi apibendrina išgyventus teigiamus jausmus. „Atradimo džiaugsmas atsiranda piešiant“, – aiškina J. Miltenė. Nesvarbu, suaugęs ar vaikas, dailės terapija visiems teikia vienodą pasitenkinimą.
Mokytoja atvirauja, kad dailės ir technologijų pamokos neretai nuvertinamos. Guodžia tai, kad mokinių požiūris pamažu keičiasi, tačiau to negalima pasakyti apie tėvus. „Vis dar manoma, kad dailės pamokos yra menkavertės“, – sako mokytoja. Jai iki šiol skaudu prisiminti prieš keliolika metų įvykusį pokalbį su vieno ypač gabaus dailei berniuko tėvu. „Sakau, jūsų sūnus gabus, gerai būtų, kad jis dailei skirtų daugiau laiko. Tėvas grubiai atsakė, kad kol nebus iš matematikos dešimt, tol jo vaikas niekais neužsiminės.O berniukas turėjo akivaizdų talentą, tokius žmones reikia rinkti kaip perliukus ir pateikti visuomenei kaip kūrybingas asmenybes. O tėvas nubrėžė savo vaikui ribas, iškėlė sąlygas ir neleido pačiam rinktis. Kiek girdėjau, tam berniukui nelabai gyvenime pasisekė.
Manau, nuo savo gabumų niekur nepabėgsime. Gerai būtų, kad tėvai dažniau įsiklausytų ir išgirstų, ką mes, mokytojai, sakome ir pastebime“, – mano Jolanta.
Savo pomėgiu piešti J. Miltenė dalijasi ne tik su mokiniais. Mokytoja praėjusiais metai neatsispyrė raginimui dailės pamokas surengti ir Plungės viešojoje bibliotekoje, kur vyko suaugusiems skirti užsiėmimai. „Net nustebau, kiek atsirado norinčių piešti“, – prisimena mokytoja. Moteris įsitikinusi, kad turėti ypatingų gabumų, norint dalyvauti panašiuose renginiuose, nereikia. Ji mano, kad talentas ką nors daryti nėra netgi paveldimas. Gebėjimai greičiausiai atsiranda pasirinkus tam tikrą gyvenimo būdą, matant konkretų pavyzdį. „Kada matai, kaip kitas žmogus kažką įdomaus daro, ir pačiam kyla noras pabandyti.
Aš už postūmį į meną turbūt turėčiau būti dėkinga savo seneliui. Jis buvo ir stalius, ir kalvis. Žiūrėdavau ir varvindavau seilę, kaip jis iš kokios malkelės žmogutį padarydavo. Patikdavo man skiedrų kvapas, stebėdavau, kaip jos susiraičiusios guli ant grindų. Kaip iš jų gali nepadaryti gėlytės“, – juokiasi mokytoja.
Buvo metas, kai mokytojo darbą J. Miltenė lygino su scena. Įstrigo Jolantai kažkada jos muzikos mokytojos pasakyti žodžiai, kad „jei esi ant scenos, tai jau esi ne tu, esi tarnas tiems, kas į tave žiūri“. „Kai atėjau dirbti į mokyklą, visada prisimindavau tuos žodžius. Man visada atrodė, kad aš nesugebu nuo vaikų paslėpti savo emocijų, kad vaikai pastebi mano blogąją pusę.
Dėl to grauždavau save. Tačiau vieną dieną, kai per pamoką buvau labai irzli ir dėl to paskui blogai jaučiausi, kelios mergaitės po pamokos atėjo pas mane ir paklausė, kas man yra. Jos tada man sugebėjo paaiškinti, kad esu pati normaliausia mokytoja, kuri neslepia emocijų, o vaikams labai svarbu jausti, kad jų mokytojas nesistengia apsimesti kažkuo, kuo nėra. Tų mergaičių dėka pasirinkau visiškai kitokią savo, kaip mokytojos, poziciją – su vaikais būsiu atvira, bendrausiu paprastai, jeigu man blogai, vaikai tegu tai žino, vadinasi, aš juos tuo momentu mokysiu užuojautos. Nusprendžiau, kad man per sunku visada slėptis po kauke, o mokykla ir pamokos toli gražu nėra scena“, – sėkmingo mokytojavimo paslaptis aiškina J. Miltenė.
Daiva GERIKIENĖ