Šiais metais sukanka 105 metai nuo žymaus išeivijos dailininko, Plungės garbės piliečio Juozo Bagdono gimimo. Ta proga Žemaičių dailės muziejus pakvietė šio menininko gerbėjus į parodą, kuri surengta Mykolo Oginskio rūmuose. Ekspozicijoje eksponuojami J. Bagdono darbai, kurie dar nebuvo pristatyti visuomenei. Paveikslai puošia ne centrinę rūmų menę, tačiau tikrai ne todėl, kad nebūtų to verti – toks buvo kūrėjo noras. Juozą Bagdoną pažinojusieji prisimena kaip kuklų, tačiau labai talentingą menininką, turėjusį išskirtinį braižą, padariusį jį ekspresyviojo abstrakcionizmo pradininku lietuvių dailėje.
Biografijos detalės
Juozas Bagdonas gimė 1911 metų gruodžio 11 dieną Vydeikiuose, Plungės rajone. 1923–1926 metais mokėsi Plungės gimnazijoje, tuo metu įsikūrusioje kunigaikščio Mykolo Oginskio rūmuose. Vėliau mokslus tęsė Telšių gimnazijoje. Iš čia žinių semtis išvyko į Kauną, kur mokėsi Kauno meno mokykloje ir dailininko Justino Vienožinskio studijoje. Laikinojoje sostinėje J. Bagdonas 1933 m. surengė ir pirmąją savo kūrybos parodą. Talentingas menininkas neliko nepastebėtas: buvo išrinktas Dailininkų sąjungos sekretoriumi, reikalų vedėju, daug keliavo po Europą.
1944 m. J. Bagdonas pasitraukė į Vakarus, metus gyveno Austrijoje, vėliau – Vokietijoje. Išvykus Lietuvoje liko apie 60 jo tapybos darbų, kurių likimas nežinomas. Vokietijoje 1946–1948 metais susikūrus lietuvių gimnazijai, J. Bagdonas joje dėstė piešimą ir meno teoriją. Vėliau šį Žemaitijos menininką likimas nuvedė į Kolumbiją. Apsigyvenęs Bogotoje, J. Bagdonas Moterų kolegijos keramikos mokykloje ir Valstybinėje dailės akademijoje dėstė meno disciplinas. Čia įkūrė ir keramikos studiją, savo darbais duodamas pradžią Kolumbijos moderniajai keramikai.
1958-aisiais dailininkas atvyko į Jungtines Amerikos Valstijas, apsigyveno Vašingtone. Po dvejų metų Baltimorės lietuvių namuose surengė pirmąją abstraktaus meno parodą. Tais pačiais metais Vašingtone įsteigė prestižinę meno galeriją, kurioje rengė amerikiečių dailininkų parodas. 1964-aisiais persikėlė gyventi į Niujorką. „Tik čia galėjau įsijungti į lietuvišką veiklą, dirbti organizacinį darbą tarp lietuvių ir kitų šalių dailininkų. Nepriėmiau jokios kitos šalies pilietybės, neįsigijau nuosavo namo. Buvau, ko gero, pats neturtingiausias dailininkas tarp Amerikos lietuvių, nes paveikslų salonams beveik netapiau“, – apie Amerikoje praleistus metus yra pasakojęs J. Bagdonas.
Į Lietuvą menininkas pirmąkart trumpam atvyko tik sulaukęs jos nepriklausomybės, 1992 m. Vilniuje, Lietuvos dailės muziejuje, surengė savo tapybos parodą, kuri 1993-aisiais perkelta į Kauno paveikslų galeriją. 1993 m. liepos 10 d. dailininko paroda atidaryta kunigaikščio Mykolo Oginskio rūmuose Plungėje. Po 67-erių metų J. Bagdonas vėl įžengė į šiuos rūmus, tik nebe kuklus gimnazistas, o pasaulinio garso dailininkas. Į savo jaunystės ir svajonių miestą sugrįžo ne tuščiomis rankomis. Įsimintinais 1993-aisiais, kai dailės muziejus Plungėje net ir kultūros darbuotojams atrodė tik graži svajonė, dailininkas paliko neįkainojamą dovaną – 18 didelių abstrakčių kompozicijų, tapytų ant drobės. Antrąkart sugrįžęs 1995-aisiais, jau įsteigto muziejaus fondus papildė dar 90 darbų. O 1997-ųjų vasarą Plungės miestui padovanojo ir abstrakčių geometrinių formų dekoratyvinę skulptūrą.
1999-ųjų spalio mėnesį į Plungę sugrįžo jau visam laikui. Čia gyvendamas surengė keletą personalinių parodų įvairiuose Lietuvos miestuose. Dailininkas dosniai dovanojo savo darbus Lietuvos muziejams. Šiandien jo darbų turi Vilniaus, Kauno, Plungės, Klaipėdos, Telšių muziejai. Palaidotas Juozas Bagdonas Kaune, Eigulių kapinėse.
Menininkas, dalijęs save visiems
105-osios Juozo Bagdono gimimo metinės suteikė progą dar kartą sugrįžti prie šio dailininko asmenybės. Parodos atidarymo proga prisiminiamais apie jį dalijosi Žemaičių dailės muziejaus vyr. rinkinių saugotoja Danutė Einikienė, direktorius Alvidas Bakanauskas, kuriems asmeniškai teko bendrauti su dailininku. D. Einikienė pažymėjo, kad J. Bagdonas buvo žmogus, inicijavęs Žemaičių dailės muziejaus atsiradimą. „Jo veržlumas, energija padėjo Plungės visuomenei apsispręsti, kad čia, Mykolo Oginskio rūmuose, turi būti Žemaičių dailės muziejus. 1993 metais sugrįžę į Plungę, kur surengė pirmąją savo kūrybos parodą, garsiai visiems ištarė, kad čia yra meno meka“, – kalbėjo muziejininkė. Pasak D. Einikienės, J. Bagdonas yra prisipažinęs, kad menas jam turtų nesukrovė, to priežastis – noras išlikti savimi. „Aš nepataikavau niekam, ėjau vedinas savo įkvėpimo, netapiau komercinių paveikslų, – yra sakęs J. Bagdonas. – Abstrakcija leidžia išreikšti save, nevaržo, neįspraudžia į rėmus. Realistiniuose paveiksluose matosi, kas pavaizduota, o abstrakcija, spalvų žaismas leidžia parodyti, ką išgyveni viduje“. Ir iš tiesų, žiūrint į J. Bagdono paveikslus, nėra kur ramiai nukreipti akies, gilūs, dažnai dramatiški potėpiai tarsi liudija paties dailininko gyvenimo liniją.
Alvido Bakanausko prisiminimuose Juozas Bagdonas išliko menininku, labai mylėjusiu savo šalį, Plungę, save laikiusiu paprastu žemės vaiku. „Nuvažiuokime į bet kurį dailės muziejų ar galeriją, visur rasime Juozą Bagdoną. Jo būdas buvo dalinti save, dalinti ne vienam gaspadoriui, o visiems. Savo sukauptą knygų archyvą jis paliko Plungės bibliotekai, patys geriausi Bagdono darbai saugomi M. K. Čiurlionio dailės muziejuje. Bet ne ką prastesni yra ir pas mus. Turime tokio laikotarpio jo darbų, kurie atspindi visiškai kitokį Bagdoną. Juozas visą save parvežė į Lietuvą ir atidavė Lietuvai. Jis nejautė jokios konkurencijos nė vienam dailininkui, nė vienam žmogui,“ – kalbėjo Žemaičių dailės muziejaus direktorius.
Daiva GERIKIENĖ