Scanpix nuotr.

Norintieji tapti lengvųjų automobilių vairuotojais skirtinguose šalies regionuose turi būti pasirengę labai nevienodoms išlaidoms, nes B kategorijos vairavimo kursų kainos įvairiuose Lietuvos miestuose skiriasi net du kartus. Vilniuje tokių kursų kainos sukasi apie 500 eurų, kituose miestuose nesiekia nė 300 eurų. O norintieji išmokti vairuoti traktorių tokių didelių kainų žirklių nepajus – populiariausios TR1 kategorijos, leidžiančios vairuoti iki 60 kW variklio galios traktorius, mokymo kursai kainuoja 145–200 eurų.

Kursai – ir 550, ir 270 eurų

Vairavimo kursų kainų „rekordininke“ galima laikyti sostinės vairavimo mokyklą „Perfektin“, kurioje būsimųjų vairuotojų paruošimas kainuoja net 550 eurų. Tuo metu Klaipėdoje veikianti bendrovė „Pajūrio klevas“ teikia bene pigiausias tokio pobūdžio paslaugas šalyje – už kursus prašoma vos 270 eurų. Taigi uostamiesčio gyventojai, baigę lygiai tokios pat trukmės ir intensyvumo vairavimo kursus kaip ir vilniečiai bei pasiruošę „Regitroje“ laikyti egzaminus, išleidžia net 280 eurų mažiau.

Kokios priežastys lemia tokį milžinišką kainų skirtumą? Juk, atrodytų, vairuotojų paruošimo sąnaudos tiek daug tikrai nesiskiria? Ar tai nėra tiesiog noras pasipinigauti pasinaudojus euro įvedimu Lietuvoje, juolab žinant, kad iki euro vairavimo kursai ir Vilniuje kainavo apie 1000–1200 litų (t. y. 290–350 eurų)?

Vilniaus vairavimo mokyklos ,,Amplius LT“ direktorius Artūras Pakėnas skaičiuoja, kad vairuotojų rengimo kursų kainą lemia klientų, instruktorių skaičius, aikštelių ir automobilių nuomos sąnaudos. Jo įsitikinimu, dauguma vairavimo mokyklų, siūlančių labai žemas B kategorijos kursų kainas, yra sukėlusios kitų kategorijų kainas.

„Be to, Vilniuje rasti tinkamą vairavimo mokymo aikštelę – tikras galvos skausmas, ką jau kalbėti apie didžiulę jų nuomos kainą. Todėl sostinėje 300 eurų už vairavimo kursus būtų mažų mažiausia kvaila suma“, – teigia A. Pakėnas.

Jis mano, kad regionuose įsikūrusių vairavimo mokyklų apyvarta yra gerokai mažesnė, todėl jos vienais ar kitais būdais išvengia PVM mokėtojo statuso, sumoka mažiau mokesčių ir gali pasiūlyti gerokai mažesnes kainas.

Pasinaudojo euro įvedimu?

Tačiau kitas, nenorintis skelbti savo pavardės, vairavimo mokyklos instruktorius, „Valstiečių laikraščiui“ tiesiai šviesai pasakė, kad sostinės vairavimo mokyklos kainas sukėlė tiesiog pasinaudodamos euro įvedimu. Jo įsitikinimu, jokių kitų objektyvių priežasčių ir veiksnių vos per dvejus metus vairavimo kursų kainą padidinti net dviem šimtais eurų nėra.

Uostamiesčio vairavimo mokyklos „Vidratas“ direktorė Irena Petrauskienė įsitikinusi, kad turėti savo filialą sostinėje trokšta ne viena vairavimo mokykla. Mat į Vilnių kasmet atvyksta keli tūkstančiai studentų iš kitų regionų, kurie ir sudaro didžiausią ir stabiliausią būsimų vairuotojų būrį.

„Klaipėdoje vairavimo mokyklų yra per daug, kad būtų įmanoma susitarti dėl bendrų kainų – vieni jas neadekvačiai sumažina iki, pavyzdžiui, 220 eurų ir vėliau sėkmingai bankrutuoja, o tai rimtoms vairavimo mokykloms neleidžia surinkti nei pastovaus klientų skaičiaus, nei nustatyti pastovių kainų. Tikimės atidaryti savo filialą Vilniuje – čia kainos bendru susitarimu siekia apie 500 eurų“, – sakė I.Petrauskienė.

Įdomiausia, kad per pastaruosius porą metų smarkiai padidėjusios kainos sostinės vairavimo mokyklų klientų skaičiui jokios įtakos neturėjo. Vilniuje įsikūrusios vairavimo mokyklos „Vairuoju pats“ steigėjo ir instruktoriaus Viktoro Markovo teigimu, nors kainos per dvejus metus visose sostinės vairavimo mokyklose pakilo apie 200 eurų, užimtumas išlieka didelis – būsimi vairuotojai nesureikšmina kainų pokyčio ir mokosi vairuoti lygiai taip pat, kaip anksčiau.

Kituose miestuose – pigiau

Kituose šalies miestuose kainos už tokios pat trukmės vairavimo kursus yra gerokai mažesnės. Kaune įsikūrusioje V.Žukausko vairavimo mokykloje kaina už kursus šiuo metu siekia 305 eurus, Kauno vairuotojų paruošimo centre „Auto ABCDE“ nurodoma kaina – 329 eurai.

Šiauliuose „Vytauto“ vairavimo mokykla už B kategorijos kursus prašo 349 eurų, I.Jagmino vairavimo mokykla, taip pat esanti Šiauliuose, nurodo kiek mažesnę – 329 eurų sumą. Panevėžio „Vairolita“ už lengvųjų automobilių vairavimo kursus prašo 390 eurų, o Panevėžio darbo rinkos centro kursų kaina – nuo 330 iki 350 eurų, priklausomai nuo kurso grupės būsimų vairuotojų skaičiaus.

Marijampolės vairuotojų mokykla savo svetainėje nurodo kursų kainą – 390 eurų, taip pat šiame mieste įsikūrusi „Vairuva“ skelbia 350 eurų kainą savarankiškai (eksternu) teoriją pasiruošusiems klientams.

Traktorininkų kursų kainos panašios

Tuo metu traktorininko kvalifikacijos kursų kainos nesiskiria taip smarkiai kaip automobilių vairuotojų ir Vilniaus regionas neišsiskiria šių kursų brangumu. Netgi priešingai – peržvelgus internete skelbiamą informaciją apie traktorininkų kursų kainas matyti, kad Vilniaus rajono Dieveniškių technologijų ir verslo mokykloje privalomos 160 valandų trukmės (120 teorinių ir 40 praktinių dalykų mokymo) TR1 kategorijos kursai kainuoja pigiausiai – 145 eurus.

Kitur tokių kursų kaina siekia 160–200 eurų. Joniškio žemės ūkio mokykla nustačiusi kiek neįprastą kainą – 188,26 euro. Visoje Lietuvoje brangiausiai tapti traktorininku atsiena Zarasų krašto gyventojams – Zarasų žemės ūkio mokykla už TR1 kursus prašo net 250 eurų.