Su priekaba, pagaminta iš penktosios serijos BMW, jos kūrėjas ketina lankytis įvairiuose automobilių šou, muzikos festivaliuose, kituose renginiuose ir naudotis ja kaip gyvenamąja erdve. Asmeninio archyvo nuotr.

Kai 21 metų klaipėdietis Julius Toleikis išvažiuoja į gatves, pakliūva į smalsių žvilgsnių, keliamų į viršų nykščių ir nuostabos šūksnių apsuptį. Nenuostabu, nes jo iš penktos serijos BMW pagaminta priekaba Lietuvoje matoma pirmą kartą, o gatvėse ji pasirodė tik rugpjūtį. Įdomiausia, kad ši idėja – Klaipėdos valstybinės kolegijos automobilių mechanikos trečiakursio būsimas kursinis darbas.

Norėjosi išskirtinio

J.Toleikis pasakojo, kad mintis pasidaryti tokią priekabą kilo išvydus panašių projektų užsienyje. „Žiūrėjau „YouTube“, kitus informacijos kanalus – ten, užsienyje, prigalvota įvairiausių panašių projektų, bet Lietuvoje tokio dar nebuvo“, – sakė jis. Taip jam kilo mintis trečio kurso baigiamajam darbui parengti ką nors panašaus.

Tiesa, Lietuvoje yra įgyvendintas vienas panašus projektas – prie „Chrysler Voyager“ vienatūrio prikabinama iš tokio paties „Voyager“ padaryta priekaba. Tačiau, skirtingai nei jaunasis klaipėdietis, „Voyager“ priekabos savininkai nesirodo automobilininkų sueigose, jie naudoja priekabą labai konkrečiam tikslui – važinėti į žvejybą, todėl viešumoje juos sunku išvysti.

Prieš trejus metus įsigijęs 1990 m. gamybos penktos serijos BMW, J.Toleikis iš pagrindų sutvarkė šį automobilį, o tik vėliau ėmėsi priekabos gamybos.

Klaipėdiečiui teko įdėti daug darbo ir investuoti daugiau nei 5 tūkst. eurų, kol bazinės komplektacijos BMW, liaudiškai vadinamas plyta, tapo tokiu, koks yra dabar: odinės, elektra valdomos sėdynės (gale netgi sudėtos reguliuojamos sėdynės iš „E32 Long“ versijos), klimato kontrolė, užuolaidėlės, telefonas, elektra valdomi langai. Buvo perrinktas variklis, pažeminta pakaba, įdėtos trumpesnės spyruoklės ir LSD reduktorius.

Automobilio patobulinimų daugėjo, jis vis gražėjo, tačiau atėjo diena, kai pasirodė, kad tobulinti nebėra ko. Norint įgyvendinti rimtesnius sumanymus, reikėjo didelių investicijų. Todėl, artėjant trečiam kursui ir baigiamajam darbui, J.Toleikis nusprendė padaryti ką nors tokio, ko dar niekas nebuvo daręs Lietuvoje. „Norėjosi kažko išskirtinio, nekasdienio ir kartu pritaikomo praktiškai“, – sakė jis.

Trūko informacijos

Taip klaipėdiečio baigiamuoju darbu tapo savadarbės BMW priekabos projektas. Šių metų gegužę, dar būdamas antro kurso studentu, Julius pradėjo rimtai domėtis priekabos gamybai reikalingais matmenimis, svoriais ir kitais dalykais. Priekabai gaminti įsigijo automobilį „donorą“ – penktosios serijos BMW, tik mėlynos spalvos ir su universalo kėbulu.

Pasak J.Toleikio, vykdant darbus ypatingų sunkumų neiškilo, tačiau labiausiai trukdė informacijos stygius, nes internete apie panašius projektus daugiausiai pateikiami tik vaizdo siužetai arba nuotraukos. Buvo sunku apsispręsti, kaip darbus atlikti paprasčiau, geriau ir greičiau.

Kėbulą pjauti ir virinti, anot pašnekovo, nebuvo sunku. „Norint suteikti priekabai estetinį vaizdą, reikėjo ne tik daug glaisto, bet ir nervų bei laiko. Šis projektas nėra toks pigus ir paprastas, kaip kas nors galbūt įsivaizduoja“, – teigė vaikinas.

Pirmieji darbai buvo baigti rugpjūčio pabaigoje, tačiau priekabos vidus dar neįrengtas – tai antras šio projekto žingsnis, kuris turėtų būti užbaigtas iki 2018 m. birželio, pavasario sesijos.

Galės ir miegoti

Universalo kėbulas priekabai buvo pasirinktas neatsitiktinai – baigiamasis darbas turi turėti savo paskirtį ir būti naudojamas.

„Priekaboje, kurios ilgis – net 2,1 metro, planuoju įrengti mini kemperį: ten bus lova, apšvietimas, garso sistema ir kiti dalykai“, – pasakojo klaipėdietis. Su šia priekaba jis ketina lankytis įvairiuose automobilių šou, muzikos festivaliuose, kituose renginiuose ir naudotis ja kaip gyvenamąja erdve, kad nereikėtų nakvoti palapinėje.

Kiek sveria ši priekaba ir kiek degalų naudoja automobilis tempdamas ją? J.Toleikis tikino, kad priekabos dar nesvėręs. Jo manymu, ji turėtų sverti apie pusę tonos. Mieste Juliaus vairuojamas vyšninis BMW su 2,5 litro (190 AG) benzininiu varkliu ir su priekaba naudoja apie 20 litrų degalų, o be priekabos – apie 14.

„Šis projektas tikrai nėra skirtas kasdienai. Kasdien važinėju tokiu pat BMW, tik su gerokai taupesniu dyzeliniu varikliu“, – sakė klaipėdietis.

Nemato verslo nišos

Kiek pinigų reikėjo investuoti į šį projektą ir galbūt studentas jame mato verslo nišą? Per trejus metus iš viso investavęs apie 7 tūkst. eurų, J.Toleikis sakė nemanąs, kad tokių priekabų gamyba galėtų būti verslo niša.

„Kiekvienas tokio daikto turėtojas ar kūrėjas nori kažko individualaus, išskirtinio – tokio, kokio neturi niekas kitas. Todėl nemanau, kad galėčiau tiražuoti BMW priekabas ir sėkmingai jas pardavinėti, vargu ar tada jos būtų kam nors įdomios“, – savo požiūrį dėstė trečiakursis, kuriam kitą pavasarį sukaks 22 metai.

Jam daugiausia smagių akimirkų suteikia aplinkinių reakcija. „Iš tiesų nesitikėjau, kad mano kūrinys sulauks tokio didelio dėmesio gatvėse – aplinkiniai ne tik palydi pagyrimo šūksniais, fotografuojasi, bet ir dalija patarimus, kaip ir ką galima patobulinti“ – juokėsi J.Toleikis.